امروزه تصور زندگی بدون گوشی‌های همراه، برای‌مان غیر ممکن است. وابستگی همه ما به این دستگاه‌های دوست داشتنی غیر قابل انکار است… ما در مجله موبایل ایران جی اس ام در ابتدا نگاهی می‌کنیم به تاریخچه ظهور تلفن‌های همراه سپس به 8 تکنولوژی که در اینده در این دستگاه‌ها شاهد آن خواهیم بود می‌پردازیم.

تلفن همراه در گذر زمان

 

 تاریخچه تلفن همراه

اولین گوشی‌هی تلفن همراه در سال 1940 و توسط مهندسان شرکت AT&T ساخته شد. البته این گوشی‌ها چندان هم قابل حمل نبودند و فقط در تاکسی ها و  وسایل نقلیه اضطراری نصب می‌شدند.

جالب است بدانید شرکت موتورلا در سال 1973 اولین کمپانی بود که موفق شد موبایل‌ها را در حجم زیادی به تولید برساند.

  • ۱۹۴۶ نخستین تماس از داخل خودروها در شیکاگو از طریق امواج رادیویی
  • ۱۹۶۲ اولین سرویس برای مسافران خطوط هوایی در آلمان غربی در مسیر برلین هامبورگ
  • ۱۹۷۳ اولین تماس در دستگاهی به وزن ۱.۱ کیلوگرم توسط مدیر بخش سیستم ارتباطات موتورلا
  • ۱۹۸۲ گردهمایی مهندیسن و مدیران بیش از ۱۰ کشور اروپایی برای ایجاد سیستم دیجیتالی
  • ۱۹۹۶ بیش از ۶۰ درصد خانواده ها در انگلستان دارای تلفن همراه بودند. کمتر از ده سال بعد این آمار به ۸۰ درصد رسید.
  • ۲۰۰۰ شرکت نوکیا مدل ۳۳۱۰ را به بازار های جهانی عرضه کرد و در همین سال اولین گوشی دوربین دار دنیا به نام sharp J-SH04 تولید شد.
  • ۲۰۰۸ شرکت گوگل اولین نسخه سیستم عامل اندروید را معرفی کرد.

 

تاریخچه موبایل در ایران

  • 1372  بعد از 20 سال از شروع اولین گام ها در تولید تلفن همراه و در سال 1372 نخستین تلفن‌های همراه  توسط مخابرات و با همکاری شرکت صایران در بازار ایران عرضه شد. این گوشی‌ها در آن زمان بسیار بزرگ و سنگین بودند و به قیمت یک میلیون تومان به فروش می‌رسیدند.
  • 1382  شرکت ایرانسل موفق به کسب مجوز به عنوان دومین اپراتور رسمی با همکاری ‌MTN آفریقای جنوبی شد.
  • 1385  اولین شبکه آزمایشی ایرانسل در نقاطی از تهران، مشهد و تبریز به تاریخ 29 مهر به صورت رسمی افتتاح شد.
  • 1386 شرکت رایتل به عنوان  سومین اپراتور تلفن همراه  و به صورت نیمه خصوصی  سیم کارت های خود را در بازار عرضه کرد. این شرکت اولین نسل 4G را در ایران عرضه نمود.

با ورود سیم کارت‌های ایرانسل و رایتل بازار موبایل در ایران رو به افزایش نهاد و به صورت بی‌سابقه ای رشد کرد.

حالا نگاهی داشته باشیم به گوشی‌های همراه در سال‌های آینده:

پروژکتور در جیب شما

پروژکتور از جذاب ترین فن آوری های است که از چندین دهه قبل در زمینه های سرگرمی و آموزش استفاده می‌شود. اما تصور این‌که این قابلیت در جیب شما به راحتی در دسترس باشد بسیار شگفت آور است.

samsung-i8530

 

تصور اینکه در کلاس درس آموزگار به جای تخته روی گوشی همراه خود مطالب را بنویسد و به راحتی آن‌را روی دیوار کلاس بازتاب دهد. یا برای فیلم و سریال مورد علاقه مان نیازی به تلویزیون نداشته باشیم و در تختخواب با بزرگ‌ترین ابعاد فیلم ها را ببینیم… چقدر زندگی زیبا می‌شود!

هولوگرام، تصاویر سه بعدی (به فارسی تمام نگار)

تکنولوژی هولوگرام  بر خلاف پروژکتور، که از چندین دهه قبل در میان ما بود نوآوری و جذابیت‌های بسیاری دارد.

فن آوری  hologram

 

در جامعه ایرانی اولین شبکه تلویزیونی که موفق به انجام و بکاری گیری این فن‌آوری شد یک شبکه ماهواره ای با اجرای میکس شده  آهنگی از یک خواننده درگذشته و  خواننده دیگری در انگلستان بود.

هولوگرام در واقع یک ساختار تقریبا مسطح ، و متشکل  از پست و بلندی هایی در ابعاد میکرون و حتی کوچکتر از آن می‌باشد، که بر اثر نوردهی مناسب طی فرآیندی پیچیده و خیلی دقیق اپتیکی بصورت یک تصویر سه بعدی ایجاد می‌کند و در اصل بازتاب  نور منعکس شده به وسیله ان  تداعی کننده تصویر واقعی است.

این فن‌اوری به اندازه کافی شگفت آور هست، حالا تصور کنیم به راحتی در گوشی موبایل برای جلسات کاری و یا گفتگو های خانوادگی می‌توانیم از آن استفاده کنیم!

دوربین های میکروسکوپی و با قابلیت سنجش عمق

دوربین های موبایل همیشه در حال پیشرفت و توسعه بودند. امروزه دیگر کمتر کسی برای عکاسی از دوربین های مرسوم در سال های گذشته استفاده می‌کند، سهولت کیفیت کارآیی از مهمترین دلایل اقبال به عکاسی و فیلمبرداری در گوشی‌های همراه شده است.  در آینده نزدیک کیفیت دوربین‌های موبایل حداقل 8 برابر مقدار کنونی خواهد بود.

ترجمه به هر زبانی در لحظه

شرکت گوگل به عنوان سرآمد توسعه دهندگان این فن‌آوری در حال حاضر سرمایه گذاری های زیادی را به این موضوع اختصاص داده است. در آینده نزدیک ، دهکده جهانی کوچیکتر از قبل شده و تمام مردم آن به هر زبانی که مسلط باشند به راحتی با هم دیگر ارتباط برقرار کرده و صحبت خواهند کرد.

صفحه نمایش انعطاف پذیر

نمایشگر تلفن های همراه تاکنون بسیار سفت و غیر قابل انعطاف بودند اما در اینده نزدیک شاهد ان خواهیم بود که  این نمایش‌گر ها هم در  مقابل تکنولوژی کاملا نرم شوند. چرا که هیچ چیزی توان ایستادن در برابر پیشرفت علم را ندارد.

تاچ ال سی دی منطعف

 

البته در حال حاضر نمونه های اولیه ان به صورت ازمایشی تولید شده اما با سرمایه گذاری عظیم شرکت‌های مثل سامسونگ به زودی شاهد نمایشگرهای بیشتری از این جنس خواهیم بود.

تعمیر موبایل در تهران و اصفهان:

مشکلی برای گوشی همراه شما افتاده؟ مشاوره رایگان تعمیر موبایل با ثبت و ارسال فرم.

 

نگاهی کوتاه به سایر قابلیت های پیش بینی شده:

کنترل همه کاره >  زندگی و خانه هوشمند با کنترل‌های جادویی همه کاره در تلفن های همراه

ضد ضربه > استحکام در گوشی‌های همراه بیشتر از قبل شده و شاید روزی دیگر نیاز به قاب محافظ برای حفاظت از این دستگاه دوست داشتنی نداشته باشید.

باتری های ارگانیک > شارژ باتری های موبایل در مدت خیلی کوتاه و با گرمای بدن، در حال حاضر  این فن‌آوری وجود دارد و در حال توسعه می‌باشد. 

منبع: irangsm.ir